Από την αφήγηση στη δράση

Δημοσιεύτηκε στις 15/10/2018    

του Διομήδη Χόνδρου

«H επιχείρηση έχει μόνο δύο λειτουργίες, το μάρκετινγκ και την καινοτομία».

P. Drucker

 

Στην ψηφιακή εποχή, γίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρο ότι οι μάρκες αποκτούν ανθρώπινα χαρακτηριστικά, κάνουν χιούμορ, και συμμετέχουν στον κοινωνικό διάλογο ποντάροντας κυρίως στο συναίσθημα του καταναλωτή.

Η τεχνική της αφήγησης ή αλλιώς storytelling, δηλαδή η μετάδοση ιστοριών στον καταναλωτή με σκοπό τη δημιουργία συναισθήματος, την ενημέρωση και την διαπαιδαγώγηση του, αποτελεί μια εκ των τεχνικών του σύγχρονου μάρκετινγκ, που έχει σαν στόχο να κάνει την επιχείρηση πιο ανθρώπινη στα μάτια του καταναλωτή, μεταδίδοντας με παραστατικό τρόπο, ότι σχετίζεται με την ικανοποίηση των αναγκών και τον τρόπο ζωής του.

Όμως σήμερα, οι μάρκες θα πρέπει να κάνουν κάτι περισσότερο από το να πουν απλά μια «ιστορία». Φαίνεται ότι δεν αρκεί πλέον, να δημιουργήσουμε μια χιουμοριστική αφίσα μιας εταιρείας ή μια ωραία ιστορία που να «μιλά» στο συναίσθημα του καταναλωτή. Οι καταναλωτές απαιτούν πλέον ολοκληρωμένες εμπειρίες, ζητούν να «ζήσουν» την ιστορία μας.

Προς αυτήν την κατεύθυνση κινούνται οι μάρκες. Οι μάρκες δεν λένε απλά μια ιστορία αλλά γίνονται οι ίδιες η ιστορία. Εάν ως μάρκα ή ως επιχείρηση θέλουμε να εξασφαλίσουμε την προσοχή του κοινού μας, τότε δεν πρέπει απλά να πούμε αλλά να κάνουμε.

Να προσθέσουμε δηλαδή αξία μέσα από τη δράση μας στις ζωές των ανθρώπων και στην κοινωνία. Να περάσουμε από την αφήγηση (storytelling) στην δράση (storydoing). Οι καταναλωτές περιμένουν από τις εταιρείες όχι απλά να υποστηρίξουν τις θέσεις τους με μια ιστορία αλλά να δράσουν και να προσφέρουν λύσεις προς αυτή την κατεύθυνση, ζητώντας από αυτές να κάνουν αυτό που οι ίδιοι από μόνοι τους δεν έχουν την δύναμη να επιτύχουν.

Η καμπάνια της RedBull, RedBullStratos, κέρδισε 40 εκατομμύρια viewsστο Netflix, όταν ο FelixBaumartner,πέταξε περίπου 39 χιλιόμετρα στην στρατόσφαιρα, πάνω από το Νέο Μεξικό, σε ένα μπαλόνι ηλίου, και με ελεύθερη πτώση προσγειώθηκε με αλεξίπτωτο στη γη.

Καμπάνιες σαν και αυτή μας δείχνουν τη μετάβαση, από το storytellingστο storydoing. Οι μάρκες οφείλουν όχι μόνο να διατυπώσουν τις θέσεις που υποστηρίζουν αλλά και να δράσουν υπέρ αυτών.

Οι δράσεις επομένως μιλούν δυνατότερα από τα λόγια, για αυτό και οι επιχειρήσεις, όπως αναφέρθηκε, οφείλουν να προσθέσουν αξία στις ζωές των ανθρώπων,και να παρουσιάσουν δημιουργικές λύσεις , παίρνοντας θέση σε ζητήματα της κοινωνίας που οι καταναλωτές αισθάνονται ότι δεν διαθέτουν την δύναμη να κάνουν κάτι προσωπικά.

Από ότι φαίνεται, το ζητούμενο πλέον δεν είναι «τι λέει» αλλά «τι κάνει» η επιχείρηση μας.

 

TAGS