Η επιχειρηματική στρατηγική σε περίοδο κρίσης

Δημοσιεύτηκε στις 24/11/2018    

« Χωρίς στρατηγική η επιχείρηση είναι σαν πλοίο χωρίς πηδάλιο που περιφέρεται κάνοντας κύκλους».

J.Ross&M.Kami.

Η στρατηγική της επιχείρησης αποτελεί «λυδία» λίθο, για την σύγχρονη επιχείρηση, και είναι αυτή που θα τη βοηθήσει σημαντικά να επιτύχει τους στόχους της και να πραγματώσει το όραμα και την αποστολή της, εντοπίζοντας και προλαμβάνοντας εκείνες τις καταστάσεις, που μπορούν να διαταράξουν την ομοιόσταση της επιχείρησης στο σύγχρονο ασταθές περιβάλλον.

Ποιοι είναι όμως οι παράγοντες εκείνοι, σε όρουςστρατηγικής, που μια επιχείρηση καλείταινα αναθεωρήσει προκειμένου να προσαρμοστεί στη σημερινή οικονομική πραγματικότητα;

Ο στρατηγικός προγραμματισμός της επιχείρησης σε δύσκολους καιρούς πρέπει να επανεξετάσει τον τρόπο που χειρίζεται τα στρατηγικά εργαλεία, για τη μείωση του κόστους, τη στάση απέναντι στους ανταγωνιστές και τους πελάτες, την επίτευξη του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, που θα την βοηθήσουν να αμβλύνει τον ανταγωνισμό και να βγει από την κρίση.

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Χόνδρος Δ.,2014), για να καταγράψει την άποψη των επιχειρήσεων στο σημερινό περιβάλλον της οικονομικής κρίσης, σε σχέση με τη στρατηγική τους, κατέληξε σε σημαντικά συμπεράσματαόσον αφορά τον τρόπο πουαυτές αντιμετωπίζουν την ύφεση και προσαρμόζουν ανάλογα την στρατηγικήτους τοποθέτηση.

Σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα ( Χόνδρος Δ., 2014), οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις για να προσαρμοστούν στα δεδομένα της οικονομικής κρίσης, επανεξετάζουν σε μεγάλο βαθμό την στρατηγική τους τοποθέτηση σε όρους ανθρώπινου δυναμικού. Οι επιχειρήσεις έχουν αλλάξει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο προσελκύουν και επιλέγουν στελέχη, ενώ η στροφή προς το outsourcing (ανάθεση εργασιών) για τη μείωση του κόστους, και οι απολύσεις εργαζομένων είναι το κύριο χαρακτηριστικό της οικονομικής κρίσης.

Η στρατηγικήτης επιχείρησης  σε όρους μάρκετινγκ, σύμφωνα με την έρευνα, αναθεωρεί σε σημαντικό βαθμό τις αποφάσεις της σχετικά με το που, πότε, και πως η επιχείρηση θα προσπαθήσει να κερδίσει συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Παράλληλα η στρατηγική της  μεταβάλλεταισε όρους χρηματοοικονομικούς. H πιστοδοτική και πιστοληπτική ικανότητα της επιχείρησης, αναθεωρούνται.Οι επιχειρήσεις αφενός παρέχουν με αυστηρότερους όρους πίστωση και αφετέρου οι όροι παροχής ρευστότητας για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης γίνονται αυστηρότεροι.

Η εταιρική κοινωνική ευθύνη, είναι ακόμη ένα κομμάτι της γενικής στρατηγικής, που σύμφωνα με την έρευνα,επανεξετάζεταιστο νέο ακανθώδες οικονομικό περιβάλλον. Μια επιχείρηση θα πρέπει να είναι τώρα περισσότερο από ποτέ «καλός πολίτης» και να προσφέρει στην κοινωνία σε δύσκολους καιρούς.

Τέλος η στρατηγική της επιχείρησης σε σχέση με τον ανταγωνισμό, μεταβάλλεται σημαντικά. Η επιχείρηση αναθεωρεί τον τρόπο επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, που θα την βοηθήσει να αμβλύνει τον ανταγωνισμό και να επιστρέψει στην κερδοφορία.

Ανακεφαλαιώνοντας η έρευνα έδειξε ότι οι επιχειρήσεις σε περίοδο κρίσης αναπροσαρμόζουν την επιχειρηματική τους στρατηγική σε όρους:

  • Ανθρώπινου Δυναμικού
  • Μάρκετινγκ.
  • Χρηματοοικονομικούς.
  • Εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
  • Ανταγωνισμού.

Εν κατακλείδι, θα μπορούσε να λεχθεί ότι οι επιχειρήσεις που σχεδιάζουν πριν από μια κρίση και γνωρίζουν πολύ καλά πως θα ενεργήσουν όταν έρθει αυτή, είναι εκείνες που όχι μόνο επιβιώνουν, αλλά βγαίνουν και ενισχυμένες από αυτήν. Επομένως οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προλαμβάνουν και να είναι έτοιμες να ανταποκριθούν σε τέτοιες αιφνίδιες καταστάσεις, ικανές να διαταράξουν την ομαλή λειτουργία και ανάπτυξη τους. Το ερώτημα είναι η δική σας επιχείρησης είναι μια από αυτές;

TAGS

//-->