popup_image

Η ηθική στο σύγχρονο μάρκετινγκ

Δημοσιεύτηκε στις 02/04/2019    

του Διομήδη Χόνδρου

Η επιχειρησιακή ηθική αποτελεί ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα ζητήματα στη σύγχρονη επιχείρηση. Η σχέση ανάμεσα στο να βγάζει κανείς χρήματα και παράλληλα να κάνει το σωστό έχει μελετηθεί από πολλούς επιχειρηματίες και ακαδημαϊκούς.

Μπορεί μια επιχείρηση να λειτουργεί με ηθικές αρχές και παράλληλα να είναι κερδοφόρα; Οι εταιρείες συνειδητοποιούν πλέον την σημασία της ηθικής δράσης και προσπαθούν να τη μεταδώσουν στους πελάτες τους μέσα από το μάρκετινγκ, καθώς αυτές που διαφημίζονται πιο ηθικά από τις υπόλοιπες, και αυτό αντανακλά θετικά σε κάθε τομέα της επιχείρησης.

Το ηθικό μάρκετινγκ είναι περισσότερο μια φιλοσοφία που διέπει όλες τις προσπάθειες μάρκετινγκ μιας επιχείρησης. Η δεοντολογία αυτή είναι ένα δύσκολο θέμα για την σύγχρονη επιχείρηση γιατί μεταξύ των στελεχών υπάρχουν πολλές υποκειμενικές κρίσεις για το τι είναι «σωστό» και τι είναι «λάθος» γιατην επικοινωνία της. Το ηθικό μάρκετινγκ δεν είναι ένας μεγάλος κατάλογος από κανόνες, αλλά ένα σύνολο από κατευθύνσεις που βοηθούν τις εταιρείες να αξιολογήσουν τις πρακτικές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν στην αγορά.

Υπάρχουν αρκετά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα όσον αφορά τη δεοντολογία του μάρκετινγκ μιας επιχείρησης. Μια ανήθικη διαφήμιση για μια επιχείρηση μπορεί να είναι παράλληλα και αποτελεσματική, και για αυτό πολλές εταιρίες – αφού αυτό δεν είναι παράνομο- χρησιμοποιούν αθέμιτες τεχνικές για να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Οι εταιρείες όμως που επιθυμούν να βελτιώσουν την εικόνα τους προς τους πελάτες τους και να αναπτύξουν μακροχρόνιες σχέσεις με αυτούς, κατανοούν πως οι αθέμιτες τεχνικές μπορεί γρήγορα να οδηγήσουν σε αποτυχία. Οι πελάτες μιας επιχείρησης δεν θέλουν να αισθάνονται ότι εξαπατούνται ή χειραγωγούνται από την επικοινωνία της επιχείρησης. Εφαρμόζοντας ένα ηθικό μάρκετινγκ, αναπτύσσουν μια αίσθηση εμπιστοσύνη προς τους καταναλωτές. Αν ένα προϊόν λέει την «αλήθεια» και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που διατυπώνονται στη διαφήμιση του, αυτό κάνει τον καταναλωτή να αισθάνεται ότι η εταιρεία επενδύει στην ποιότητα των προϊόντων της,παρέχοντας πραγματική αξία στους πελάτες της.

Κανείς δεν μπορεί να καθορίσει με ακρίβεια αν μια επιχείρηση είναι «ηθική» ή «ανήθικη». Η ηθική βρίσκεται σε μια «γκρίζα» περιοχή με πολύ λεπτές γραμμές και όρια. Πολλές εταιρείες μπορεί να συμπεριφέρονται ηθικά σε μια διαφήμιση τους και ανήθικα σε μια άλλη. Σε κάθε απόφαση όμως για το λανσάρισμα ενός προϊόντος ,θα πρέπει να αναρωτηθεί «ποιος είναι ο πιο ηθικός τρόπος να πουλήσω αυτό το προϊόν».

Αν λοιπόν μια επιχείρηση θέλει πράγματι να κινείται στα όρια της ηθικής μπορεί να ακολουθήσει τους παρακάτω κανόνες στην επικοινωνία της:

  • Όλες οι επικοινωνίες να μοιράζονται το κοινό πρότυπο της αλήθειας.
  • Οι επαγγελματίες του μάρκετινγκ να τηρούν υψηλά πρότυπα δεοντολογίας στην καθημερινή επιχειρηματική πρακτική.
  • Η δεοντολογία θα πρέπει να συζητείται ανοικτά και ειλικρινά κατά την λήψη όλων των αποφάσεων μάρκετινγκ.
  • Η διαφήμιση της επιχείρησης θα πρέπει να διαχωρίζεται σαφώς από την είδηση και την ψυχαγωγία, και το διαφημιστικό μήνυμα να είναι ειλικρινές.
  • Η ιδιωτική ζωή του καταναλωτή θα πρέπει να προστατεύεται και ο καταναλωτής να αντιμετωπίζεται δίκαια με βάση τη φύση του προϊόντος και τη φύση του καταναλωτή ( πχ διαφήμιση σε παιδιά).

Μια εταιρεία που ενσαρκώνει το πνεύμα του ηθικού μάρκετινγκ στην επικοινωνία της, μπορεί να διαφοροποιηθεί σημαντικά από τους ανταγωνιστές της, να αυξήσει την αξιοπιστία της απέναντι στους καταναλωτές και να βελτιώσει τη σχέση της με τους πελάτες, προσφέροντας μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία με τα προϊόντα της.

TAGS