Η κοινωνική ευθύνη της διαφήμισης.

Δημοσιεύτηκε στις 31/01/2019    

του Διομήδη Χόνδρου

« Δεν υπάρχει κακή δημοσιότητα»

Αγγλικό ρητό.

Σε μια ελεύθερη αγορά, οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν τις αξίες που αντιπροσωπεύουν τα προϊόντα που αγοράζουν. Πολλά από τα πιστεύω μας ή τα θέλω μας, έχουν συναισθηματικό, κοινωνικό ή ψυχολογικό αντίκτυπο και όχι πάντα λειτουργικό χαρακτήρα.

Ένας τρόπος επομένως να επικοινωνήσουμε αυτό που είμαστε ( ή αυτό που θέλουμε να είμαστε) είναι μέσα από τα προϊόντα που αγοράζουμε και επιδεικνύουμε. Δεν είναι λίγες οι φορές που συσχετίζουμε το προϊόν που αγοράζουμε με κάποια επιθυμητή εικόνα, που η διαφήμιση προσφέρει στον κόσμο να ικανοποιήσει αυτές τις συμβολικές επιθυμίες. Αυτό που αγοράζουμε λοιπόν αντιπροσωπεύει μια συγκεκριμένη κοινωνική ή συναισθηματική αξία.

Τι μπορεί να συμβεί όμως όταν μια εταιρεία, αποπειραθεί να αλλάξει την αξία, που διαφήμιζε τόσα χρόνια.

Η νέα διαφήμιση της εταιρείας Gillete, που αναφέρεται στον εκφοβισμό, το κίνημα metooκαι την τοξική αρρενωπότητα, έχει διχάσει την κοινή γνώμη. Η διαφήμιση της εταιρείας, προσπαθεί να αλλάξει το σλόγκαν, « Ότι καλύτερο για τον άνδρα» σε « Ότι καλύτερο μπορεί να έχει ένας άνδρας».

Η προσπάθεια της παραπάνω εταιρείας, να επικαιροποιήσει το σλόγκαν της δημιούργησε μια «κακή δημοσιότητα» συγκεντρώνοντας 23.000 likesκαι 214.000 dislikes, κάτι που δείχνει ότι το κοινό της αντιδρά στην προσπάθεια αλλαγής της βασικής αξίας του προϊόντος της. Η εταιρεία επιθυμεί πλέον οι άνδρες που αγοράζουν τα προϊόντα της να είναι υπεύθυνοι και να παρεμβαίνουν έμπρακτα σε συμπεριφορές όπως ο εκφοβισμός (bullying), η σεξουαλική παρενόχληση και η σεξιστική συμπεριφορά, θεωρώντας την συγκεκριμένη διαφήμιση ως μια «φεμινιστική προπαγάνδα», που πρέπει να αποσυρθεί.

Η έντονη αυτή αντίδραση επαληθεύει το ότι οι καταναλωτές, αγοράζουν το προϊόν μιας εταιρείας γιατί αντιπροσωπεύει για αυτούς συγκεκριμένες κοινωνικές, συναισθηματικές και ψυχολογικές αξίες.

Παρολαυτά η διαφήμιση έχει δεχτεί κριτική εδώ και χρόνια για την έλλειψη ευαισθησίας της στις μειονότητες, το γυναικείο φύλλο, τους μετανάστες, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τους ηλικιωμένους, αλλά και απέναντι σε κοινωνικά φαινόμενα όπως ο εκφοβισμός, η σεξουαλική παρενόχληση και η σεξιστική συμπεριφορά.

Αν και οι περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου αντέδρασαν αρνητικά στην προσπάθεια αυτή της Gillete, γίνεται σαφές ότι η διαφήμιση θα πρέπει πλέον να παίρνει θέση απέναντι σε αυτά τα κοινωνικά ζητήματα, ακόμα και αν συναντά έντονες αντιδράσεις.

Τέτοιου είδους αλλαγές, μπορούν να περιορίσουν πλέον τις δικαιολογίες για κακή συμπεριφορά και με την υποστήριξη μιας νέας γενιάς καταναλωτών, η διαφήμιση να ξεκινήσει να δουλεύει πλέον για το «καλό» της κοινωνίας, δημιουργώντας έτσι μια θετική αλλαγή προς την σωστή κατεύθυνση, που θα είναι σημαντική για τα επόμενα χρόνια.

Η κοινωνική ευθύνη της επιχείρησης, αποτυπώνεται πλέον και στην προσπάθεια επικοινωνίας της , και έχει σαν στόχο να ευαισθητοποιήσει το κοινό της αναφορικά με ένα ή περισσότερα κοινωνικά ζητήματα. Η διαφήμιση ξεκινά πλέον να δουλεύει για το κοινό «καλό», και όχι μόνο για τα κέρδη της επιχείρησης.

 

Πηγές:

W. Arens, C.Arens, M. Weigold, D.Schaefer. (2014), « ΑποτελεματικήΔιαφήμιση», ΕκδόσειςRosilli.

Εφημερίδα Καθημερινή. (2019), « Διχάζει η νέα διαφήμιση της Gillete».

 

 

TAGS

//-->