popup_image

Η κριτική του μάρκετινγκ

Δημοσιεύτηκε στις 15/07/2019    

«Το πιο θλιβερό επάγγελμα είναι να κάνεις τον αστείο»

Τσάρλι Τσάπλιν.

Το μάρκετινγκ έχει δεχθεί κατά καιρούς πολλές κριτικές μέσα και έξω από την επιχείρηση. Πολύ πιστεύουν ότι είναι μη παραγωγικό και ότι αποτελεί μια άχρηστη δραστηριότητα για την σύγχρονη επιχείρηση και ως εκ τούτου πρέπει να καταργηθεί. Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι το μάρκετινγκ έχει υψηλό κόστος και μαζί με τη διαφήμιση πείθει τον καταναλωτή να αγοράσει προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία δεν χρειάζεται.

Τελικά ποια είναι η αλήθεια; Είναι το μάρκετινγκ μη παραγωγικό για την σύγχρονη επιχείρηση, κοστίζει πολύ περισσότερο από ότι προσφέρει, πείθει τον καταναλωτή να αγοράσει προϊόντα που δεν χρειάζεται;

Οι δραστηριότητες του μάρκετινγκ έχουν σαν στόχο την δημιουργία ενός προϊόντος. Η παραγωγή όπως ορίζεται από τους οικονομολόγους είναι η μέθοδος μέσω της οποίας δημιουργείται χρησιμότητα για τον καταναλωτή. Με τον όρο χρησιμότητα εννοούμε την ικανότητα ενός προϊόντος να ανταποκριθεί στην ικανοποίηση μιας συγκεκριμένης ανάγκης του καταναλωτή.

Σύμφωνα λοιπόν με τη θεωρία της χρησιμότητας, το προϊόν θα πρέπει να είναι προσιτό στους καταναλωτές των διαφόρων αγορών, ο καταναλωτής θα πρέπει να αγοράσει το προϊόν όταν του είναι αναγκαίο, θα πρέπει να πληροφορηθεί τα χαρακτηριστικά και τα οφέλη που θα αποκομίσει από την αγορά του.

Επομένως το μάρκετινγκ είναι πανταχού παρών σε όλη την παραγωγική δραστηριότητα, από την παραγωγή μέχρι την κατανάλωση ενός προϊόντος. Τίποτα δεν μπορεί να παραχθεί αν δεν ικανοποιεί μια συγκεκριμένη ανάγκη του καταναλωτή. Άρα το μάρκετινγκ όχι μόνο είναι παραγωγικό αλλά δεσπόζει σε ολόκληρη τη διαδικασία της παραγωγής.

Όσον αφορά το επιχείρημα του υψηλού κόστους, η πράξη μας δείχνει ότι το κόστος του μάρκετινγκ για μια επιχείρηση δεν είναι υπερβολικό. Είναι γεγονός ότι ο τελικός καταναλωτής επιβαρύνεται ίσως μια υψηλότερη τιμή, που περιλαμβάνει το κόστος αυτό, όμως σε εκείνο που θα πρέπει να ασκήσουμε κριτική είναι οι ωφέλειες που απολαμβάνει ο πελάτης της επιχείρησης μας και όχι η τιμή την οποία πληρώνει. Σε μια κοινωνία με αφθονία αγαθών και πληθώρα επιχειρήσεων, οι πελάτες είναι ευχαριστημένοι να πληρώσουν μια ίσως υψηλότερη τιμή, για να απολαύσουν την ποικιλία των προϊόντων και υπηρεσιών που τους προσφέρουμε.

Οι ειδικοί του μάρκετινγκ έχουν την δυνατότητα να υποχρεώσουν τους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα που δεν έχουν ανάγκη; Είναι οι καταναλωτές μαριονέτες που διευθύνονται από ειδικούς που ξέρουν να τραβήξουν τον κατάλληλο σπάγκο; Η απάντηση είναι σαφώς όχι. Το μάρκετινγκ ασκεί μεγάλη επίδραση στην συμπεριφορά του καταναλωτή, μόνο που αντί να δημιουργεί ανάγκες, τονίζει τις ήδη υπάρχουσες, ξυπνά δηλαδή τις ανάγκες που βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση και για αυτό δεν αναγνωρίζονται από τον καταναλωτή.

Πρέπει τελικά το μάρκετινγκ να καταργηθεί; Σαφώς όχι.Μια καλύτερη κατανόηση της φιλοσοφίας του σύγχρονου μάρκετινγκ θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τη σημασία του για την σύγχρονη επιχείρηση. Το μάρκετινγκ της επιχείρησης μας μπορεί να αποτελέσει τον μελλοντικό εγγυητή της επιτυχίας της, αφού ασκεί τόσο μεγάλη επιρροή στην ανάπτυξη και κατανάλωση των προϊόντων της. Η καλύτερη γνώση αυτής της φιλοσοφίας μπορεί να ανταμείψει πλουσιοπάροχα τόσο τον επιχειρηματία, αλλά και τον καταναλωτή με τη μορφή ενός υψηλότερου επιπέδου διαβίωσης, την πληρέστερη ικανοποίηση των αναγκών του, και την μείωση της δυσαρέσκειας από την χρήση των προϊόντων. Ο προσανατολισμός της επιχείρησης στο μάρκετινγκ είναι η καλύτερη μέθοδος για την ικανοποίηση των αναγκών του καταναλωτή.

TAGS