Μάρκετινγκ: Επιστήμη ή τέχνη;

Δημοσιεύτηκε στις 23/10/2018    

του Διομήδη Χόνδρου

« Έχουμε την τέχνη για να μην πεθάνουμε από την αλήθεια».

Αλμπέρ Καμύ/ Ο μύθος του Σίσυφου.

Μάρκετινγκ ή αλλιώς στα ελληνικά αγοραλογία. Ένας τεράστιος επαγγελματικός κλάδος, που προσελκύει χιλιάδες επαγγελματίες σε διάφορες θέσεις κάθε χρόνο. Στο μικρόκοσμο των επιχειρήσεων βρίσκεται στον πυρήνα κάθε μορφής ανάπτυξης της επιχείρησης και εμπεριέχει δεκάδες εξειδικεύσεις και μεθόδους που οδηγούν σε ένα αποτέλεσμα.

Ποτέ δεν ξέρεις αν το μάρκετινγκ θα δουλέψει για σένα.

Τι είναι λοιπόν αυτή η έννοια και πως θα πρέπει να την αντιμετωπίζουμε. Πως ορίζουμε και πως τοποθετούμε το μάρκετινγκ ως τέχνη ή ως επιστήμη; Χρειάζεται φαντασία ή μέθοδο για να αποδώσει καρπούς για την επιχείρηση μας; Απαιτεί επιστημονικές γνώσεις ή καλλιτεχνική οπτική γωνία; Οι άνθρωποι που ασχολούνται με αυτό είναι τελικά τεχνίτες ή επαγγελματίες;

Η απάντηση βρίσκεται κάπου στη μέση. Το μάρκετινγκ αποτελεί τον συνδυασμό των δύο αυτών κόσμων, μόνο που πλέον σε αυτό το μίγμα η δοσολογία της επιστήμης φαίνεται να έχει αυξηθεί πολύ.

Αφενός, μπορούμε να δούμε το μάρκετινγκ ως τέχνη, αφού προσπαθεί να κατανοήσει την ανθρώπινη συμπεριφορά. Όταν σχεδιάζουμε προϊόντα ή υπηρεσίες για να τα προωθήσουμε στο καταναλωτικό κοινό, δημιουργούμε στο μυαλό μας την εικόνα του ιδανικού καταναλωτή, του ατόμου εκείνου που προσδοκούμε να αγοράσει τα προϊόντα της επιχείρησης και στη συνέχεια ψάχνουμε τρόπους για να τον προσεγγίσουμε. Αυτό γίνεται περισσότερο διαισθητικά, και δεν περιέχει σχεδόν καθόλου επιστήμη, αν και θα έπρεπε να στηρίξουμε την υπόθεση μας στα πορίσματα της έρευνας.

Μέσα λοιπόν από αυτήν την διαδικασία, που δεν είναι και τόσο επιστημονική, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε διαφημιστικές εκστρατείες, και συστήματα μάρκετινγκ, για να επικοινωνήσουμε με την αγορά στόχο της επιχείρησης μας. Η ανατροφοδότηση (feedback) αυτών των ενεργειών, μας επιτρέπει να κάνουμε αλλαγές, προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση, για να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Η αλλαγή αυτή δεν είναι κάτι που μπορούμε να το αποδώσουμε στην επιστήμη, παρά μόνο στην δημιουργικότητα των ανθρώπων που ανέλαβαν να τις εκτελέσουν.

Αφετέρου όμως, παρόλο που η δημιουργικότητα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο σύγχρονο μάρκετινγκ, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα δεδομένα είναι εκείνα που οδηγούν στα αποτελέσματα. Η μελέτη ή καλύτερα η έρευνα της συμπεριφοράς των ανθρώπων που χρησιμοποιούν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μας, είναι ο μόνος τρόπος για να αναδειχθεί ο ιδανικός καταναλωτής για την εταιρεία μας. Χωρίς δεδομένα(data), χωρίς έρευνα αγοράς και ανάλυση αυτό δεν είναι δυνατό.

Τα δεδομένα είναι επίσης σημαντικά για την κατάστρωση μιας εκστρατείας μάρκετινγκ. Μέσα από την επιστημονική έρευνα, και την ανάλυση των στοιχείων της, μπορούμε να καθορίσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια τι είναι αυτό που πρέπει να αλλάξει για να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Χωρίς αυτά τα δεδομένα δεν μπορούμε να βελτιώσουμε αυτά που ήδη κάνουμε.

Εν κατακλείδι, το σύγχρονο μάρκετινγκ είναι ένας συνδυασμός, μια ισορροπία, ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη. Πρόκειται μάλιστα για ένα εκρηκτικό μίγμα αυτών των δύο. Αφενός της δημιουργικής πλευράς και αφετέρου της επιστημονικήςέρευνας και ανάλυσης. Είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Για το λόγο αυτό μια καλή ομάδα μάρκετινγκ, θα πρέπει να αποτελείτε τόσο από τεχνίτες όσο και από επαγγελματίες.

TAGS