Μάρκετινγκ ..... με αιτία

Δημοσιεύτηκε στις 10/02/2019    

του Διομήδη Χόνδρου

“ Είναι υποχρέωση κάθε ανθρώπου να αφήσειτον κόσμο λίγο καλύτερο από ότι τον βρήκε”.

Σε προηγούμενο άρθρο της στήλης, έγινε ιδιαίτερη μνεία όσον αφορά τον κοινωνικό ρόλο της διαφήμισης, όπου η κοινωνική ευθύνη της επιχείρησης αποτυπώνεται άμεσα στην επικοινωνία της,και έχει σαν στόχο να ευαισθητοποιήσει το κοινό της αναφορικά με ένα ή περισσότερα κοινωνικά ζητήματα. Η διαφήμιση όπως αναφέρθηκε ξεκινά να δουλεύει για το κοινό καλό και όχι μόνο για τα επιχειρηματικά κέρδη.

Τι συμβαίνει όμως από τη σκοπιά του μάρκετινγκ της επιχείρησης; Υπάρχει αντίστοιχη διαδικασία που να συνδέει το μάρκετινγκ της επιχείρησης με την κοινωνία;

Hδιαδικασία αυτή της σύνδεσης του μάρκετινγκ της επιχείρησης με την κοινωνία συναντάται πολύ συχνά ως μάρκετινγκ της αιτίας (CauseRelatedMarketing).Toμάρκετινγκ της αιτίας γεφυρώνει το εμπόριο και την αιτία με τρόπο επωφελή και για τα δύο μέρη.

Πιο συγκεκριμένα το CausedMarketing, αφορά την συνεργατική προσπάθεια μιας κερδοσκοπικής επιχείρησης με μια μη κερδοσκοπική οργάνωση με αμοιβαίο όφελος. Αποτελεί μέρος της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της επιχείρησης και ευθυγραμμίζει την στρατηγική του μάρκετινγκ με την κοινωνική υπευθυνότητα.

Αυτού του είδους ενέργειες μάρκετινγκ συνδέουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της επιχείρησης, με ένα κοινωνικό πεδίο, επιτυγχάνοντας συνέργεια ανάμεσα σε ένα κοινωνικό σκοπό και την επιχείρηση. Οι πελάτες της επιχείρησης από την πλευρά τους οικιοθελώς ευαισθητοποιούνται σε θέματα όπως η οικονομική ανάπτυξη, η εκπαίδευση, η υγεία, το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα,οι ανθρώπινες ανάγκες και επιθυμίες.

Η ταύτιση της αντίληψης των καταναλωτών σχετικά με τα αγαθά και της υπηρεσίες καθορίζουν και την «αιτία» δηλαδή τον τρόπο επικοινωνίας ή το γεγονός που θα φέρει σε επαφή τους καταναλωτές με την επιχείρηση για την επίτευξη ενός κοινωνικού σκοπού.

Μεγάλες εταιρείες όπως η AmericanExpress η οποία ξεκίνησε μια διαφημιστική εκστρατεία για να αποκατασταθούν οι ζημιές στο Άγαλμα της Ελευθερίας ή η Nikeσε συνεργασία με το ίδρυμα LanceArmstrongFoundation που ξεκίνησαν από κοινού μια εκστρατεία όπου σχεδίασαν από κοινού, το χαρακτηριστικό κίτρινο βραχιολάκι, με σκοπό τη συλλογή κεφαλαίων για τους ερευνητές, τους ασθενείς και τις οικογένειες αλλά και την αύξηση της ενημέρωσης για την μάχη με τον καρκίνο.

Παρόμοια ενέργεια για την Ελλάδα αποτελεί η συνεργασία της εταιρείας Unileverμε την αλυσίδα Σκλαβενίτης και τον Ερυθρό Σταυρό, με στόχο την ευαισθητοποίηση του καταναλωτικού κοινού να σταθεί κοντά στους ηλικιωμένους που αδυνατούσαν να καλύψουν τις ανάγκες τους, με την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων των παραπάνω εταιρειών.

Πολλές εταιρείες επιλέγουν τα τελευταία χρόνια τέτοιες ενέργειες, για να ευθυγραμμίσουν την στρατηγική μάρκετινγκ της επιχείρησης τους με την κοινωνία, εξυπηρετώντας με την αγορά των προϊόντων τους από τους καταναλωτές έναν φιλανθρωπικό σκοπό.

Τα οφέλη μιας τέτοιας ενέργειας για μια επιχείρηση συνοψίζονται παρακάτω:

  • Toμάρκετινγκ της αιτίας βελτιώνει αισθητά τα κέρδη της επιχείρησης.
  • Ενισχύει την αναγνωρισιμότητα της μάρκας και την πιστότητα των καταναλωτών.
  • Ενισχύει την εταιρική φήμη και δημιουργεί μακροπρόθεσμες σχέσεις.
  • Δημιουργεί μια καλή εικόνα για την μάρκα στο μυαλό του καταναλωτή.
  • Αυξάνει την παροχή βοήθειας, σε φορείς και ανθρώπους που έχουν ανάγκη, εξυπηρετώντας άμεσα τον κοινωνικό σκοπό της επιχείρησης.

Σε μια εποχή που η ελληνική κοινωνία έχει πληγεί από τη οικονομική κρίση, οι επιχειρήσεις καλούνται να προσφέρουν στους καταναλωτές προϊόντα με αξία που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον οι επιχειρήσεις μπορούν να επιτύχουν θετικά αποτελέσματα συνδέοντας τα προϊόντα τους με έναν ευρύτερο κοινωνικό σκοπό, αναλαμβάνοντας δράσεις που έχουν ένα ανιδιοτελές και καθαρό φιλανθρωπικό σκοπό μέσα από καλά σχεδιασμένες και ειλικρινείς επικοινωνίες που θα πείσουν τον καταναλωτή για τις αγνές προθέσεις τους.

 

Πηγές:

Eμμανουήλ Μ. (2015),Μελέτη της στάσης των Ελλήνων καταναλωτών απέναντι σε ενέργειες CauseRelatedMarketing.

Κόλλιας Ο. (2018), “Οι παγκόσμιες ημέρες, οι γιορτές, το CauseRelatedMarketingκαι το επιχειρείν”.

 

 

 

 

 

TAGS