Πως να μετατρέψουμε το προϊόν μας σε "μόδα"

Δημοσιεύτηκε στις 17/12/2018    

του Διομήδη Χόνδρου

« Φρόντισε το μαγαζί σου και αυτό θα φροντίσει εσένα»

Αγγλική παροιμία.

*Βασισμένο στο βιβλίο του Γ. Σιώμκου: Καταναλωτικές επιδημίες.

Η μετατροπή της επιθυμίας του καταναλωτή για ένα προϊόν ή υπηρεσία σε καταναλωτική επιδημία, αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για κάθε άνθρωπο που ασχολείται με  το μάρκετινγκ.

Πρόκειται ουσιαστικά για προϊόντα που δημιούργησαν καταναλωτική «τρέλα», και εξαπλώθηκαν με τη μορφή μιας επιδημίας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων προϊόντων είναι οι κούκλες Barbie, το παιχνίδι Pokémon, οι συσκευές i-pod, οι υπολογιστές Macintosh, το φαστφούντ και το αναψυκτικό Red Bull.

Η καταναλωτική «μόδα» δεν αποτελεί καινούργιο φαινόμενο για το χώρο του μάρκετινγκ. Οι καταναλωτές ανέκαθεν επηρεάζονταν από διαφημιστικές καμπάνιες (λεκτικές και μη), που κάνουν τα προϊόντα δημοφιλή σε μια παγκόσμια πλέον αγορά όπου οι πληροφορίες και τα προϊόντα «ταξιδεύουν» με ταχύτητα από την μια αγορά στην άλλη.

Παρότι η ιστορία επαναλαμβάνεται τρία πράγματα είναι καινούργια. Πρώτον ο υψηλός βαθμός διασύνδεσης που κάνει την καταναλωτική «μόδα», να διαχέεται και να εξαπλώνεται. Χάρη στο διαδίκτυο, η επικοινωνία γίνεται στιγμιαία, σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο.

Δεύτερον ο εκδημοκρατισμός των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, μετατοπίζει την εξουσία τους από το μάρκετινγκ των επιχειρήσεων στους πολίτες – δημοσιογράφους και τους απλούς καταναλωτές.

Τρίτον χάρη στις ανοικτές αγορές που δημιουργήθηκαν από την παγκοσμιοποίηση, τα προϊόντα ξεπερνούν τα εθνικά σύνορα και κατακτούν όλες τις καταναλωτικές αγορές ανά τον κόσμο.

Πως όμως ξεκινά μια καταναλωτική τρέλα, ποιες αρχές μπορούμε να ακολουθήσουμε για να την δημιουργήσουμε;

Για να μετατρέψουμε λοιπόν ένα προϊόν σε «μόδα», να μετατρέψουμε δηλαδή την απλή επιθυμία σε ένα μαζικό κίνημα, θα πρέπει να ισχύουν δύο προϋποθέσεις:

  • Από την πλευρά της προσφοράς (επιχειρήσεις) θα πρέπει συνεχώς να δημιουργούνται νέα καινοτόμα προϊόντα που η ποσότητα τους θα αυξάνει και η τιμή τους θα μειώνεται.
  • Από την πλευρά της ζήτησης (marketing) θα πρέπει η έρευνα και η καινοτομία να οδηγούν στη δημιουργία προϊόντων με ποικίλα χαρακτηριστικά, που ικανοποιούν τις ανάγκες των καταναλωτών.

Η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης αποτελεί το «κρίσιμο σημείο» που μετατρέπει ένα προϊόν σε «μόδα».

Οι άνθρωποι έχουν την τάση να μιμούνται τους γύρω τους, και πολλές φορές να αναπαράγουν την συμπεριφορά τους. Επομένως ο σημερινός καταναλωτής επηρεάζεται και επηρεάζει τους άλλους.

Το διαφημιστικό μήνυμα για το προϊόν αποτελεί ένα καταναλωτικό γεγονός που πυροδοτεί το ενδιαφέρον του κόσμου, και το κάνει ευρύτερα γνωστό. Οι καταναλωτές νιώθουν την ανάγκη να νιώθουν μοναδικοί και η ανάγκη τους αυτή καλύπτεται με την αγορά νέων προϊόντων που οι άλλοι δεν έχουν.

Η διαφήμιση επομένως δημιουργεί το «θόρυβο» γύρω από το προϊόν, που σαγηνεύει τον καταναλωτή, ανακινεί το ενδιαφέρον του και τελικά το μετατρέπει σε επιθυμία.

Σύμφωνα με τον Γ. Σιώμκο επτά αρχές είναι ικανές να μετατρέψουν την επιθυμία σε «μόδα» και αυτές είναι:

  • Να μελετήσουμε την συμπεριφορά του καταναλωτή.
  • Να δημιουργήσουμε καινοτόμα προϊόντα.
  • Να στοχεύσουμε την σωστή αγορά στόχο.
  • Να δημιουργήσουμε το σωστό διαφημιστικό μήνυμα.
  • Να βρούμε το σωστό πλαίσιο.
  • Να ξεκινήσουμε μια word of mouth διαφημιστική εκστρατεία για το προϊόν μας.
  • Να μετατρέψουμε τον «ψίθυρο» γύρω από το προϊόν σε «θόρυβο» στην αγορά.

Εφαρμόζοντας αυτές τις επτά αρχές μπορούμε να γεφυρώσουμε το χάσμα ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, κάνοντας το δικό μας προϊόν την νέα καταναλωτική μανία.

 

TAGS

//-->